
Pampeliška a Čí je to dort? Recenze
PAMPELIŠKA
"Program se začal křížit a já se ocitla v meditační zahradě na představení Hany Strejčkové pro děti Pampeliška. V prostoru pod širým nebem působí velmi autenticky a přirozeně. Režisérka spolu s performerkou Adélou Vávrovou rozehrávají vztah plný škádlivého kamarádství coby dvě zahradnice, vybaveny malým zeleným kolečkem, ale také opravdovými zelenými konvemi a hráběmi. Na kruhovém koberci téměř k nerozeznání od trávníku mohou malé i velké diváky bavit směsí lehké klaunérie, objektového divadla a akrobatických prvků, nepodbízivě, vlídně. Hana Strejčková v inscenacích často pracuje s motivy drobných nedorozumění, počínající nepřejícnosti či uraženosti, které zahlazuje gesty přátelství a usmíření, a především dobrou náladou. Jsou to takové podprahové signály, kterých si snad ani nevšimneme vědomě u jednotlivého představení, ale je zřejmé, že těmito situacemi dává dětem záměrnou inspiraci, nabízí řešení situací, do kterých se už samy jistě dostávají. Dvě zahradnice si najdou čas na hru i na péči o trávu a zalévání. Brzy se objeví květy pampelišky, s trochou divácké fantazie, protože jsou to zřejmě malé žluté klaunské nosíky z pěnové hmoty. Zahradnice s nimi kouzlí a předvádějí triky, které určitě děti neprohlédnou, klamou totiž nepozorné oko, i když jde o jednoduchou eskamotáž a odvádění pozornosti. Kvítka v jejich rukou mizí a zase se objevují jako odnikud, malí diváci je pak musí společně sesbírat do kolečka spočítat. Adély sólo s bílou osuškou, které víří ve vzduchu jako muleta, můžeme vnímat třeba jako alegorii větru v oblacích, se kterými odlétlo jaro, protože co to? Najednou je tu místo květů chmýří, totiž badmintonové míčky, které děti i performerky hází na hrací plochu. A tak uplyne v chytré hře celé představení."
ČÍ JE TO DORT?
"V divadle Inspirace rozehráli studenti několika ročníků principy commedii dell'arte, italské komedie typů, v autorské jednoaktovce Hany Strejčkové Čí je to dort?! V ní se schyluje k narozeninám Dottoreho (kterého přišel zazpívat Raphael Ruiz), ale starost o velký dort, který musí přičinlivá Kolombína (Kamila Paličková) uchránit před rukama nenechavců, zdaleka není tou hlavní starostí, již půvabná kuchařka má. Je do ni totiž zamilován jak zmatkující Harlekýn (Kristýna Koudelová), tak vypínavý Capitano (Olesya Sydorenko). Mezi jejich pokusy o svedení Kolombíny, jež končí střídavými úspěchy a nezdary, se dějem proplétá ještě bohatý, ale churavý starý Pantalone (Marie Krobová) a Zanni s nenechavýma rukama a úlisně skromným postojem (Adéla Vávrová). Děj ubíhá opravdu střelhbitě, postavy se na jevišti střídají jako ve filmové grotesce a nemálo ji připomíná veškeré dění. Nadsazené pohyby, pády, výkřiky, důležitou roli hraje také červený ubrus, pod nímž se leckdo a leccos může skrýt. Performeři se zcela ponořili do stylu. Nehybným maskám musí náladu a povahu vytvořit jejich těla, jejich postoje, nahrbená záda i vypjaté hrudníky, šourání i hřmotný krok, tiché plížení nenápadné myšky i sebevědomé hlučné vystupování. Každý charakter je svůj a každému by divák přál jeho lásku i pořádný kus dortu na zahnání hladu… Hana Strejčková skromně představení uvedla jako "úryvek z hodiny práce s maskou", ale určitě nejde o pouhé cvičení. Tahle malá komedie by naopak mohla rozveselit mnoho diváků, dostane-li k tomu příležitost, performeři se své řemeslo učí opravdu poctivě a s nadšením."